De Doughnut Challenge is bedoeld voor MKB-bedrijven en grote organisaties waarbij de impact het grootst is op de Metropool Regio Amsterdam en de provincie Noord-Holland.
Aantal teams: 1-3
Welke editie: GO!-NH Accelerator
Powered by GO!-NH
De Doughnut Challenge wordt door GO!-NH uitgevoerd. Het winnende team van de challenge vormt samen met de geselecteerde teams vanuit de GO!-NH programma’s en de teams van de andere challenges een groep van innovators die het GO!-NH programma ondergaan. Tijdens de programma’s krijgen de teams ondersteuning van coaches en experts en doorlopen een intensief traject van workshops en deepdives.
Achtergrond Doughnut Economics
Doughnut Economics mag zich verheugen op snel toenemende aandacht wereldwijd, zoals te lezen in dit artikel in Time. In haar bestseller ontmaskert Kate Raworth de gevaarlijke illusie van eindeloze economische groei en stelt ze zeven 21e eeuwse economische principes voor. Centraal daarbij staat een nieuw economisch doel (in de vorm van een donut): voldoen aan de behoeften van mensen binnen veilige ecologische grenzen.
Het boek maakt overtuigend duidelijk dat dit niet samengaat met hoe de economie en bedrijven nu functioneren.
De norm is werken met extractieve modellen, het aanjagen van consumptie en groei ten koste van leefomgeving. Bijdragen aan de circulaire economie gaat ook nog lang niet zover als bijdragen aan de donut. Daar is meer voor nodig.
Wat dat precies is; wat het precies betekent om als bedrijf bij te dragen aan de donut weten we nog niet. Als je wil volgen wat er op dat gebied gebeurt, of mee wil doen, kun je je aanmelden op het platform van het Doughnut Economics Action Lab (DEAL). Dat kan via doughnuteconomics.org. DEAL is de organisatie die Raworth heeft opgezet om mensen die de donut naar actie te vertalen wereldwijd te verbinden en te ondersteunen in het ontwikkelen en uitwisselen van tools en verhalen.
Op dat platform staat het filmpje dat de essentiële elementen donut-bedrijven introduceert, zie ‘When Business Meets the Doughnut’. Op de FAQ op dat platform staat ook informatie over de voorwaarden voor bedrijven om iets met de donut te gaan doen, zie: How can business engage with the Doughnut?’ Greenwashing is een serieuze bedreiging voor de transformatieve kracht van doughnut economics, dus lees dit even goed.
Wanneer kun je als ondernemer meedoen aan de Doughnut Challenge?
Allereerst, lees de tekst en bekijk het filmpje ‘When Business Meets the Doughnut‘ en onderzoek dan wat jouw bedrijf tot een echt donut-bedrijf kan maken. Richt je daarbij specifiek op de aspecten: doel, netwerken, bestuur, eigendom en financiën van donut-bedrijven. Maak een compacte pitch-presentatie voor jouw bedrijf, waarin je specifiek ingaat op doel, netwerken, bestuur, eigendom en financiën – en lever daarbij vooral een heldere argumentatie. De kernvraag is: hoe zet je deze elementen zo in dat je bedrijf zich met recht een donut-bedrijf mag noemen?
Wat betekent het om een donut-bedrijf te zijn?
De winnende inzenders krijgen twee workshops aangeboden, waar in ze met experts in gesprek gaan om samen te leren over wat het betekent om een donut-bedrijf te zijn en input te verzamelen om een nog betere pitch te maken. Daarnaast zal één bedrijf kunnen deelnemen aan de GO!-NH Accelerator.
De Doughnut Challenge is er voor organisaties uit de Metropool Amsterdam en Noord-Holland. Het doel van de Doughnut Challenge is een regio te worden die iedereen een eerlijke sociale basis biedt, binnen veilige ecologische grenzen. In de regio Amsterdam werken we samen met verschillende partners samen aan het ‘doughnut economics-doel’ om dit voor elkaar te krijgen.
We hebben minimaal één plek in de GO!-NH Accelerator beschikbaar gesteld aan de organisaties die publiekelijk de voortgang laten zien. Delen wat er allemaal gebeurt en hoe we met z’n allen presteren ten opzichte van de donut, zodat we weten of we voldoende voortgang boeken en zien waar we moeten bijsturen.
Organisaties die deelnemen aan de Doughnut Challenge zijn missiegedreven, of transformeren zich overtuigend en aantoonbaar in die richting. Dit betekent dat ze duidelijk proberen hun doel, netwerken, bestuur, eigendom en financiën af te stemmen op het doel van de mensheid van de 21e eeuw: voldoen aan de behoeften van alle mensen binnen de middelen van onze aarde. De deelnemende organisaties worden hierin begeleid door het team van experts van GO!-NH en haar partners.